|

Uitbreiding autoluwplus

Sinds de gemeente het Mobiliteitsprogramma in januari 2021 heeft vastgesteld, worden er plannen gemaakt voor vergroting van het autoluwplusgebied in de Delftse binnenstad. Dit programma stelt:

“De komende jaren zetten we gefaseerd in op uitbreiding van het autoluwplusgebied in de binnenstad, waarbij we streven naar een geheel autoluwe binnenstad [bedoeld wordt autoluwplus] in 2040. Bij iedere verdere uitbreiding van het autoluwplusgebied moet voorzien zijn in een parkeeroplossing, mobiliteitshub of voorziening voor passend deelvervoer ter compensatie van parkeerplaatsen die zullen verdwijnen in de binnenstad als gevolg van de uitbreiding.”

De besluitvorming over het mobiliteitsprogramma is voorafgegaan door de besluitvorming over de zogenaamde ‘parkeertransitie’. De gemeente wil daarmee de binnenstad een kwaliteitsimpuls geven en de parkeergarages beter benutten, waar een groot deel van de week sprake is van onderbezetting. De eerste focus is daarbij het zuidwestelijk deel van de binnenstad: relatief goedkope abonnementen in de Zuidpoortgarage en de Prinsenhofgarage moesten mensen verleiden hun straatvergunning op te geven en een stuk verder te gaan lopen naar een parkeerplek. De vrijkomende parkeerplaatsen zouden dan voor de kwaliteitsimpuls zorgen.

De plannen zijn omstreden, zowel bij bewoners als bij ondernemers. Met als gevolg dat o.a. een fasering is aangebracht, en ook plaatsen in de Phoenixgarage beschikbaar komen voor bewoners.

Het heeft lang geduurd voordat er iets zichtbaar werd van deze plannen, voor de niet-direct belanghebbenden. Het eerste was het einde van het bezoekersparkeren op de Gasthuisplaats. Die is vervolgens  deels als groengebied ingericht. Dit scheelde het nodige zoekverkeer van bezoekers die de binnenstad inreden op zoek naar een parkeerplek. Per 1 juli is een vervolg ingegaan: op de Gasthuisplaats mag helemaal niet meer geparkeerd worden; ook niet op de Koornmarkt en op de Brabantse Turfmarkt. Maar het gebied is nog wel gewoon voor iedereen zonder ontheffing toegankelijk: de toegangsregels voor autoluw-plus gelden hier nog niet; die worden pas op 1 januari 2026 ingevoerd.

BBN gebied
Ook in ons gebied wordt een stukje toegevoegd aan autoluwplus: Vrouwjuttenland oostzijde, en Verwersdijk/Dertienhuizen tot aan het Doelenplein. Aan Vrouwjuttenland oostzijde mag niet meer geparkeerd worden. Dat kon al eerder niet op de andere stukken: Dertienhuizen is te smal voor autoparkeren, en de Verwersdijk is al een aantal jaren terug ‘virtueel’ autoluwplus gemaakt, wat betekende een inrichting zonder autoparkeerplaatsen en een bestrating zonder stoep, om de connectie kernwinkelgebied Doelenplein te benadrukken. Er worden hier tijdens het terrasbotenseizoen 7 parkeerplaatsen opgeheven, en er buiten 9.
Maar ook hier blijft het gebied tot 1 januari voor iedereen toegankelijk om zonder ontheffing doorheen te rijden. Zie het kaartje voor de details van de uitbreiding van autoluwplus.

Vrijkomende ruimte
De vraag is wat er gaat gebeuren met de vrijkomende parkeervakken. De gemeente heeft aangegeven graag samen met de stad te willen gaan experimenteren met het tijdelijk gebruik van de vrijkomende parkeervakken. Genoemd worden beplanting, zitgelegenheid, kunst, spel of plekken voor fietsparkeren. Tijdelijk is totdat de grachten en straten in het gebied opnieuw worden ingericht. In ons gebied geldt dus het Vrouwjuttenland.

Een andere vraag is waar de auto’s die vroeger op straat stonden nu gaan parkeren. Deels wordt daarvoor tijdelijk parkeergebied A gereserveerd, deels zullen mensen inmiddels garageabonnementen hebben of misschien een auto hebben weggedaan. Verder mag men elders in het B-gebied van de binnenstad parkeren. Vanuit het Zuidpoortgebied horen we dat de parkeerdruk op Gasthuislaan en Yperdek zou zijn toegenomen. Door het waterbed effect zal er hierdoor mogelijk op termijn ook in ons gebied meer parkeerdruk optreden.
In ons gebied verdwijnen er slechts enkele plaatsen, dus zal het vooral tot een hogere autoparkeerdruk op Rietveld  en Vlamingstraat leiden en daardoor ook op de Raam.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *