BN ondertekent convenant horecaoverlast

Op donderdag 19 juni heeft BBN als een van de drie grote bewonersorganisaties van de binnenstad het convenant over het voorkomen van horecaoverlast voor bewoners ondertekenend. Partij bij dit convenant zijn naast deze drie koepelorganisaties van bewoners in de binnenstad, de koepelorganisatie van de horeca, de gemeente en de politie Haaglanden.

We hebben getekend omdat we het belangrijk vinden dat horecaoverlast wordt aangepakt, maar ons ook realiseren dat de goede ondernemers niet onder de kwade moeten lijden. Dit convenant laat bewonersvriendelijke horeca de ruimte, en legt de verantwoordelijkheid voor het tegengaan van horecaoverlast bij de koepel van ondernemers. Horeca Nederland afdeling Delft zal o.a. ondernemers aanspreken op het gedrag van gasten, clustering van activiteiten zoals muziekoptredens bij horecabedrijven nastreven, ondernemers adviseren over het gebruik van geluidsbegrenzers, een bewustwordingscampagne voeren gericht op voorkomen van overlast door bezoekers (inclusief o.a. stoeprokers). Verder zal ze per gebied een ambassadeur aanwijzen die als troubleshooter zal optreden. Horeca Nederland afdeling Delft doet ook namens de ondernemers een belofte: ondernemers zullen voor sociaal veilige verlichting zorgen en maatregelen nemen om geluidsoverlast tegen te gaan.

We hebben verder afgesproken dat er een 24/7 meldpunt komt, waar mensen kunnen klagen over eventuele overlast. De politie biedt hiervoor het bekende nummer 0900-8844 aan, om klachten te registreren en af te handelen. De klachten zullen – anoniem – doorgegeven worden naar de betrokkenen van het convenant, zodat ook structureel actie mogelijk is. Minstens twee keer per jaar zal overleg plaatsvinden tussen de partijen van het convenant.

Wat beloven wij als BBN? We zullen als organisatie eerst het overleg zoeken bij problemen met individuele bedrijven, voordat dit publiekelijk wordt gemaakt.

De gemeente zal, indien het convenant niet werkt en er misstanden ontstaan, nieuwe regelgeving maken waar de horeca aan moet voldoen. Want de gemeente houdt haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid. Daarom tekende de burgemeester mee.

We zijn als BBN blij met het convenant, en de bereidheid van met name Koninklijke Horeca Nederland afdeling Delft om aan de slag te gaan met horecaoverlast bij bedrijven die over de schreef gaan en aan bedrijven die bezoekers hebben die over de schreef gaan. We verwachten dat het 24/7 meldpunt in een behoefte voorziet.

Mocht u horecaoverlast ondervinden, bel dan direct 0900-8844. De afspraak is dat uw klacht serieus wordt genomen. En we horen graag ervaringen.

Vergelijkbare berichten