Plan voor beperking overlast door vrachtwagens en bussen
Vrachtwagens en bussen in de binnenstad van Delft leiden tot overlast en tot schade aan wegen. Hoe kan het beter? De belangenverenigingen Binnenstad Noord, Oude en Nieuwe Delf en Zuidpoort hebben de notitie ‘Vrachtverkeer in de binnenstad’ geschreven. De belangenverenigingen willen hiermee hun bijdrage leveren aan het in het Coalitieakkoord 2014-2018 benoemde beperken van vrachtwagens en bussen in de binnenstad.
Het juiste voertuig op de juiste plek
De voorgestelde maatregelen zullen zowel de overlast als de schade aan de wegen door vrachtverkeer in de binnenstad sterk reduceren. Dat kan, zonder de bevoorrading in de binnenstad te bemoeilijken. Uitgangspunt is het juiste voertuig op de juiste plek te krijgen. De voorgestelde maatregelen brengen relatief weinig kosten met zich mee en zullen kosten besparen in het onderhoud aan de wegen.
De voorstellen
De kern van de maatregelen bestaat uit:
Het aanpassen van de ontheffingsregeling voor het voetgangersgebied. Dit houdt onder andere in: het concreter maken van de ontheffingscriteria, ontheffing alleen op kenteken verlenen en aan de ontheffing een transportprotocol koppelen. Het transportprotocol houdt in dat de aanvrager verklaart zich maximaal in te zetten om zijn overlast te beperken. Bijvoorbeeld door het instrueren van zijn chauffeurs en het volgen van voorgeschreven transportroutes;
Het opstellen van een ontheffingsregeling voor vrachtverkeer in de overige binnenstad. Een ontheffingsregeling geeft de mogelijk hinderbeperkende maatregelen op te leggen. Bijvoorbeeld een maximum snelheid van 15 km/uur of het leggen van rijplaten bij bouwverkeer.
Het verkeer naar het autoluw-plusgebied/voetgangersgebied wordt tot nu toe gereguleerd door middel van pollers. De pollers worden begin 2016 vervangen door een systeem van kenteken-herkenning. Dit gaat door middel van camera’s. De belangenverenigingen stellen voor een tweede ring van camera’s rond de hele binnenstad te maken. Dit zal de handhaving van het bestaande verbod op voertuigen langer dan 10 meter en breder dan 2,20 meter vereenvoudigen en zal de kosten van handhaving sterk doen verminderen.
Voor de notitie, klik hier
De notitie is op 12 juni aangeboden aan Wethouder Harpe, die aangaf de notitie waardevol te vinden. Hij nam de tijd om uitgebreid over de inhoud te spreken. Na de zomervakantie volgt een reactie van het college op de voorstellen.
