Een deelauto: iets voor u?

Tegenwoordig zijn er veel verschillende manieren om een auto te kunnen gebruiken. Naast het kopen, leasen of huren zijn er verschillende vormen van autodelen zoals het klassiek autodelen, het particuliere autodelen met internetplatform en het particulier autodelen zonder internetplatform. Het BBN-gebied is een gebied waarvoor een parkeervergunning nodig is. Wij zullen alle drie vormen van autodelen behandelen en zullen daarbij ook aandacht besteden aan de parkeervergunning.

Mogelijkheden deelauto’s
Klassiek autodelen. Dit is de vorm waarbij een bedrijf auto’s beheert op vaste parkeerplaatsen en deze verhuurt aan particulieren en bedrijven. Bij ons in de buurt zijn dat Greenwheels en MyWheels. De auto’s van Greenwheels staan bij Raam 180, Oostplantsoen 1, Schutterstraat 1 en Kolk 2. De auto’s van MyWheels staan bij Raam 180 en in het Laantje achter Wilhelmina. Bij Greenwheels en MyWheels betaal je bij gebruik zowel een uurprijs als een km-prijs. Beide hebben de mogelijkheid van huren met of zonder abonnement; een abonnement geeft korting. Beide bedrijven geven op hun website de mogelijkheid van het huren van een kleine, een middelgrote of grote auto. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid van het huren van een elektrische auto gegeven.

De auto’s kunnen bij huren worden afgeschreven via de website. Openen van de auto gaat via een app of via de OV-kaart. De sleutel ligt in het dashboardkastje. Voor het daadwerkelijk wegrijden is soms een startcode nodig die de verhuurder via een sms geeft. De huurauto’s met benzinemotor staan op de vaste parkeerplekken die hierboven zijn genoemd. De plekken zijn gehuurd bij de gemeente inclusief parkeervergunning voor die plek. Mocht bij terugkomst deze plek bezet zijn, dan moet een andere vaste plek worden gezocht of op eigen kosten een betaalde plek in de buurt. Elektrische auto’s staan bij een openbare laadpaal, bij terugkomt moet er weer een vrije laadpaal worden gezocht.

Particulier autodelen met internetplatform. Dit is vergelijkbaar met het klassieke autodelen, maar dan huren particulieren de auto’s van andere particulieren. Er zijn diverse bedrijven, zoals Snappcar, die dit doen. Het bedrijf zorgt voor de verzekering, de betaling en brengt vraag en aanbod bij elkaar. Hiervoor ontvangt het bedrijf uiteraard ook een vergoeding. Er is keuze uit veel verschillende typen auto’s. De prijzen worden door particulieren zelf bepaald. Er kan dus op prijs worden geselecteerd. Nadeel is dat er voor de sleuteloverdracht contact moet zijn met de betreffende particulier. Dit werkt niet altijd even snel en gemakkelijk als bij het klassieke autodelen. Er is minder eenduidigheid in de kosten, particulieren kunnen dit namelijk zelf bepalen. De beschikbaarheid van auto’s is minder constant dan bij het klassieke autodelen, omdat verhuurders gemakkelijk auto’s kunnen verwijderen of toevoegen. Snappcar biedt als optie de mogelijkheid van autodelen zonder persoonlijke sleuteloverdracht met een keyless technologie. De auto heeft bij ons in de buurt geen vaste parkeerplaats en moet een parkeervergunning hebben tenzij de auto een plaats in een parkeergarage heeft.

Particulier autodelen zonder internetplatform. Met particulier autodelen wordt de auto gebruikt door een beperkte groep mensen in besloten kring. Iedereen kent elkaar, als particuliere verhuurder weet je dus wie je auto huurt. Je deelt alle kosten met elkaar, daarmee ben je vaak goedkoper uit dan bij een organisatie. De administratie kan gefaciliteerd worden door een externe organisatie. Waardoor het voor iedereen duidelijk is wie wat moet betalen. Deze dienst wordt tegen geringe kosten geleverd bijvoorbeeld door Deelautos.nl en WeGo.nu. Met elkaar zijn makkelijker afspraken te maken over wie wanneer de auto nodig heeft.
Nadelen zij dat er wel een groep moet zijn om bij aan te sluiten of er moet zelf een groep worden gecreëerd. De Vereniging voor gedeeld autogebruik heeft voorbeeldcontracten en een zogenoemde autodeelverzekering. Bij de constructie particulier auto delen zonder internetplatform staat er maar een auto ter beschikking. De auto heeft bij ons in de buurt geen vaste parkeerplaats en moet een parkeervergunning hebben tenzij de auto een plaats in een parkeergarage heeft.

Kostenvergelijking
De diverse vormen van autodelen hebben hun eigen gebruiksvoor- en nadelen. Of autodelen iets voor iemand is zal afhangen en van zijn eigen overwegingen en situatie. Hierbij zullen ook de kosten meespelen. De kosten zijn afhankelijk van de gekozen wijze van autodelen en van de mate van gebruik.

De cijfers in bovenstaande tabel zijn afkomstig van de site www.ritjesweg.nl geven een indicatie van de diverse soorten van autodelen.

Voor meer informatie

  • De Delftse Nota beleid autodelen, klik hier 
  • De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik, klik hier
  • Wanneer is het delen of huren van een auto voordeliger dan een eigen auto, klik hier

Vergelijkbare berichten