Uitbreiding autoluw-plus gebied
In de gemeenteraadsvergadering van 28 april is een motie aangenomen over uitbreiding van het autoluwplus gebied. Het gaat om Dertienhuizen, inclusief de brug naar het Doelenplein. Zie het groene gebied op bovenstaand kaartje.
Waar gaat het om? In de gemeentelijke nota optimalisatie autoluwe binnenstad van februari 2016 is verkend in hoeverre een uitbreiding van het autoluwplusgebied tot de mogelijkheden zou behoren. Binnen het gebied van BBN zijn drie varianten besproken:
Optie 1a: Dertienhuizen en Doelenplein autoluwplus
Optie 1b: gelijk aan optie 1a, met toevoeging van de Verwersdijk tussen Rietveld en Doelenplein
Optie 2: Nieuwe Langedijk autoluwplus
Optie 2 wordt in de nota direct afgeserveerd: nauwelijks minder verkeer en veel ontheffingen nodig, omdat de Nieuwe Langedijk toegang vormt tot o.a. het Oosteinde. Optie 1b kost 7 parkeerplaatsen, en wordt daarom afgewezen.
Over optie 1a is de nota genuanceerder:
“Uit een eerste analyse blijkt dat de optie 1a een relatief eenvoudige uitbreiding is zonder verlies aan parkeerplaatsen en dus overwogen serieus kunnen worden. Wel verplaatsen bepaalde verkeersstromen zich naar andere straten. Er is onvoldoende draagvlak bij bewonersverenigingen om uitbreiding 1a door te voeren, vanwege angst voor ongewenste verandering in de verkeersstromen. Onder andere groepen belanghebbenden (Delft Marketing, Transport en Logistiek Nederland, Bestuurlijk Overleg Binnenstad, WMO-raad/Ouderenbonden en Winkeliersvereniging De Klis) is ook geen draagvlak voor kleine uitbreidingen.”
Voor de wethouder reden om geen uitbreiding voor te stellen.
De gemeenteraad dacht hier anders over, en een motie van STIP, GroenLinks, PvdA, SP en de fractie Van Koppen is door de raad aangenomen, waardoor Dertienhuizen en Doelenplein (inclusief de brug tegenover Lef) autoluw-plus worden.
Deze uitbreiding lijkt de volgende effecten te hebben:
- Er ontstaat een looproute via Dertienhuizen tussen het huidige autoluw-plus gebied en het Doelenplein
- De Schutterstraat wordt een belangrijke afvoerroute voor autoverkeer omdat er een knip komt in de Verwersdijk: bewoners en bezoekers kunnen niet meer rechtdoor bij het Doelenplein, maar moeten rechtsaf langs Lef via het Filmhuis, de Pluympot de Schutterstraat in. De Schutterstraat is een pure woonstraat, die zo smal is dat twee auto’s elkaar niet kunnen passeren wat lastig wordt als er een tegenligger komt.
- Sluipverkeer kan niet meer vanaf het noorden over de Verwersdijk (illegaal) het Rietveld oprijden, maar zal mogelijk via Vaandelstraat en Fortuinstraat gaan rijden. Ook Vaandelstraat en Fortuinstraat zijn pure woonstraten, die zo smal zijn dat twee auto’s elkaar niet kunnen passeren.
- Vrachtverkeer met recht op toegang tot autoluwplus zal wel door het nieuwe autoluwplusgebied mogen rijden.
Overigens moet de motie nog vertaald worden in een verkeersbesluit.