De voetganger en de fietser vechten om de openbare ruimte
Het college heeft de beleidsnotitie Voetganger op 1 opgesteld. Hierin memoreert het college dat Delft de komende jaren wil groeien in aantal inwoners en arbeidsplaatsen. Deze groei leidt tot meer mobiliteit en extra druk op de ruimte. Om de stad leefbaar, bereikbaar en veilig te houden is het nodig dat de ruimte efficiënter wordt gebruikt. Hiervoor is een mobiliteitstransitie nodig: er moet meer aandacht komen voor voetgangers, fietsers en OV. Hierbij krijgt de voetganger de hoogste prioriteit. Dit betekent dat ruimte vrij moet worden gemaakt voor de voetganger. Deze ruimte kan worden gecreëerd door de ruimte die auto’s momenteel innemen efficiënter te gebruiken. De ruimte wordt beter benut door voorrang te geven aan voetgangers.
De beleidsnotitie is behandeld in de gemeenteraadvergadering van 25 september. Net als eerder in de commissievergadering liepen de meningen over het voorstel behoorlijk uiteen. Een groot deel van het debat ging niet over voetgangers, maar over het reguleren van fietsers en fatbikes in drukke winkelgebieden. Een van de drie ingediende amendementen en alle drie de moties gingen over fietsen.
Verbod op fietsen
STIP en Volt dienden het amendement Geen verbod op fietsen in de stad in. De aanleiding was de volgende tekst in de beleidsnotitie: “Op sommige locaties in de binnenstad zorgt het grote aantal fietsers voor overlast voor de voetgangers. Op locaties waar shared space door hoge drukte onwenselijk is, moeten fietsers daarom worden gescheiden van de voetgangers. In gebieden met een hoge voetgangersdichtheid krijgt de voetganger als eerste ruimte toegewezen en zijn fietsers te gast, gereguleerd toegestaan of verboden.” Bij de behandeling in de commissie gaf het college ook aan voetgangers te prefereren, omdat fietsers meer ruimte innemen, in het bijzonder bij het stallen.
Het amendement luidde: “In gebieden met een hoge voetgangersdichtheid krijgt de voetganger als eerste ruimte toegewezen en zijn fietsers te gast, gereguleerd toegestaan of verboden.” Wordt gewijzigd in: “In gebieden met een hoge voetgangersdichtheid krijgt de voetganger als eerste ruimte toegewezen en zijn fietsers te gast of gereguleerd toegestaan.” Onafhankelijk Delft en VVD stemden voor, maar dat was onvoldoende om het amendement aan een meerderheid te helpen.
Hart voor Delft diende de motie Winkels open, fietsers lopen in. De motie vraagt het college de gedragscampagne ´Winkels open, fietsers lopen´ alsnog te onderzoeken en als pilot te implementeren in de meest drukke winkelstraten van de stad, waaronder de Jacob Gerritstraat en de Paradijspoort; en deze maatregel te beperken tot de gebruikelijke winkeltijden, waarbij buiten openingstijden fietsen in deze straten weer is toegestaan. De meerderheid van ChristenUnie, D66, GroenLinks, Onafhankelijk Delft, PvdA en STIP stemde tegen de motie.
Fatbikeverbod
Er werden twee moties ingediend over fatbikes. De eerste was de motie Onderzoek naar een volledig fatbikeverbod in de binnenstad en de winkelgebieden van Delft van Hart voor Delft, VVD en Onafhankelijk Delft. Zij trokken hun motie in toen Wethouder Martina Huijsmans de raad liet weten landelijke wetgeving voor fatbikes te willen afwachten. Tegelijkertijd stelde ze de indieners van de motie gerust met de mededeling dat de gemeente al veel aandacht heeft voor de fatbikers die als overlastgevend worden ervaren. Een verbod op fatbikes kan volgens de wethouder nu niet worden ingesteld, omdat dat dan voor alle fietsers zou moeten gelden.
De tweede motie was Strenger optreden tegen gevaarlijk gebruik van fatbikes in Delft van Onafhankelijk Delft. De motie verzoekt het college samen met politie en handhaving een gerichte aanpak te ontwikkelen om gevaarlijk gebruik van fatbikes in Delft tegen te gaan; nadrukkelijk toezicht te houden tijdens marktdagen en in drukke winkelstraten, en te onderzoeken of aanvullende communicatie en voorlichting richting jongeren en ouders over de risico’s van fatbikes kan plaatsvinden. De motie werd verworpen door de tegenstemmen van ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SP, STIP en Volt.
Voor de beleidsnotitie Voetganger op 1, klik hier.