Graag meer actie voor verkeersveiligheid in het autoluwplusgebied

Vorig jaar heeft BBN samen met OND en ZP, de andere belangenverenigingen in de binnenstad, een brief naar de gemeente gestuurd over de onveiligheid voor voetgangers in het autoluwplusgebied. Concrete aanleiding was het aanrijden van een lid van het Binnenstadskoor door een fietser in de Jacob Gerritstraat. Wij gaven aan de indruk te hebben dat veel fietsers niet weten dat zij te gast zijn in het autoluwplusgebied en dat zij zich moeten aanpassen aan de voetgangers, oplettend en behoedzaam, waarbij voetgangers niet worden gehinderd of in gevaar worden gebracht. Daarom vroegen wij in de brief om duidelijker bebording met ondubbelzinnige betekenis, striktere handhaving op de gedragsregels voor de verkeersdeelnemers en herhaaldelijk aandacht hiervoor in de plaatselijke pers.

De gemeente heeft in een reactie aangegeven de bebording duidelijk genoeg te vinden, maar wel te zorgen voor meer handhaving. Daarnaast gaf de gemeente aan een communicatietraject te zullen starten met als doel een gedragsverandering bij de weggebruikers en het zichtbaar rekening houden met elkaar in een drukke winkelstraat.

Sinds een paar maanden zijn op de verharding van de Jacob Gerritstraat en Brabantse Turfmarkt teksten aangebracht als “Let op voetgangers, fietsers te gast”. Dat is een mooi eerste begin, maar verder hebben wij nog niets gemerkt van een striktere handhaving of een communicatietraject. Dit kwam ook aan de orde op BBN-bijeenkomst van 19 juni. Daarbij werd genoemd dat het goed zou zijn als de gedragsregels voor de verkeersdeelnemers door gemeente worden bekend gemaakt in de diverse media.

Wij hebben daarom samen met de twee andere belangenverenigingen in de binnenstad een brief naar de gemeente gestuurd met het verzoek de handhaving en het communicatietraject met spoed te starten. Ten aanzien van het communicatietraject hebben wij aangegeven te denken aan het vriendelijk in samenhang uitleggen van de spelregels voor al het verkeer in het autoluwplusgebied. Dus niet alleen wat fietsers en voetgangers betreft, maar ook de andere verkeersdeelnemers zoals brommers en auto’s. Verleiden tot oplettend en behoedzaam gedrag en het rekening houden met de ander moet het uitgangspunt zijn en niet zoals te vaak wordt gesteld: “We hebben nu eenmaal besloten dat in de binnenstad de voetganger op één staat, dus moeten de anderen daar gewoon rekening mee houden” – helaas gaat dat niet vanzelf laat de praktijk zien. Naast aandacht in de lokale pers lijkt bekend maken via sociale media ons verstandig om jongeren en na de vakantie ook de groep nieuwe Delftenaren te kunnen bereiken. Wil de boodschap beklijven, dan moet het bekendmaken naar onze mening meerdere keren plaatsvinden.

Wij hopen op korte termijn van de gemeente te vernemen welke acties zij gaat ondernemen op het gebied van handhaving en communicatie in het autoluwplusgebied.

De brief, in afschrift aan de gemeenteraad, heeft geleid tot een artikel over het onderwerp in het AD van 12 juli. Het artikel bevat de volgende over de reactie van de gemeente.
Kortgeleden is een ‘communicatietraject uitgevoerd’ op de Jacob Gerritstraat en deel van de Brabantse Turfmarkt, laat Delft weten. Dat wil zeggen dat fietscoaches hun werk hebben gedaan en de leuzen op straat zijn gespoten. "Het doel van deze inzet was de bewustwording onder fietsers vergroten over het feit dat zij op deze locaties te gast zijn in het voetgangersgebied. De fietscoaches spraken fietsers aan op hun gedrag en hielden logboeken bij van fietsverkeer in deze straten. Deze worden geanalyseerd. Vooruitlopend daarop geven de fietscoaches aan dat het bewustzijn bij fietsers werd getriggerd.” Aan het begin van de Jacob Gerritstraat hangt een bord dat de straat een voetgangerszone is en fietsers te gast zijn. "Veel fietsers houden hier rekening mee, maar helaas niet iedereen. Handhaving zal waar kan ingrijpen op ongewenst gedrag en het niet naleven van verkeersregels.”

Het is goed te lezen dat fietscoaches zijn ingezet. Volgens het artikel heeft het communicatietraject zich echter beperkt tot Brabantse Turfmarkt en Jacob Gerritstraat en is het nu afgerond. Zoals reeds door ons aangegeven geldt het probleem in het hele autoluwplusdeel van de binnenstad en is het probleem nog niet opgelost. Het door ons in de brief gedane communicatievoorstel blijft dus staan en wij zijn benieuwd naar de reactie van de gemeente aan ons.

 

geplaatst op
15 juli 2024