Help: ik kom niet meer op het station

De gemeente Delft heeft grote woorden over duurzame mobiliteit. Maar de praktijk is weerbarstig. Een belangrijk uitgangspunt om duurzame mobiliteit tot een succes te maken is het beperken van de tijd van het voor- en natransport. Voor het gebruik van de trein betekent dat concreet: een snelle manier om op het station te komen.

Twee ontwikkelingen frustreren dit in Delft. De fietsparkeermogelijkheden bij het station. En het openbaar vervoer in de stad.

Stationsstalling
De fietsenstalling op het station is over en overvol in het weekend. Het heeft geen zin met de fiets naar het station te gaan, want de kans dat je een plek vindt is meestal gelijk aan nul. Wat dan? Je fiets buiten neerzetten? De kans dat je hem dan bij terugkomst nog terugvindt is een stuk kleiner dan in de stationsstalling. Want waar zet je je fiets veilig aan vast? Daar komt bij dat er op diverse plekken rond het station fietsparkeerverboden gelden. Daar kan je je fiets helemaal niet kwijt. Er zit soms niets anders op dan terug naar huis te fietsen, en vervolgens maar lopend naar het station te gaan - als je goed ter been bent. Ben je meer dan een halfuur kwijt! Voor bewoners van ons gebied betekent dit dat een reis met openbaar vervoer – als je direct maar besluit te gaan lopen en dat een alternatief is - al snel een kwartier (en de terugreis weer een kwartier) langer gaat duren.

De bus
Je kan ook met de bus (of de tram) naar het station. De binnenstadsbus rijdt nu nog betrouwbaar, volgens een vaste dienstverlening. De gemeente heeft echter zitten slapen bij de procedure rond de nieuwe concessie van het openbaar vervoer in de metropoolregio. De binnenstadsbus volgens vaste dienstregeling zijn we straks kwijt. Er voor in de plaats komt de Delfthopper. En daar kan je niet zomaar naar toe lopen; de Delfthopper moet minimaal een half uur van te voren besteld worden, per app of telefoon! Moet je onverwacht snel naar het station, bijvoorbeeld omdat je een telefoontje krijgt dat je als mantelzorger snel naar familie moet, ben je dus een halfuur extra kwijt voordat je de bus kunt nemen. Dan ga je waarschijnlijk maar lopen naar het station. Tenminste, als je goed ter been bent.

Oplossingen?
Aan die Delfthopper lijken we de komende jaren vast te zitten. Zorg dat je het nummer van de taxidienst naast je telefoon hebt liggen voor het geval je ergens snel naar toe moet. Hopelijk kan je het betalen. Openbaar vervoer zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Tja… dat lijkt de wethouder zich niet gerealiseerd te hebben. Duurzame mobiliteit is kennelijk exclusief?

En de stationsstalling - waarom is deze stalling in het weekend niet beschikbaar? De TU heeft 25.000 studenten, en gaat – ondanks eerdere beloften dat dit het absolute maximum was – verder groeien naar 29.000 studenten, begrepen we van het AD Delft. En dan zijn er naast de opleidingen van de TU ook nog de HBO opleidingen. Een grote groep van die studenten gaat het weekend naar huis. Met de fiets naar het station. En plaatst vervolgens de fiets in de stationsstalling, naast de fietsen van de forenzende studenten die daar ook vanaf vrijdag tot maandag werkloos staan.  Of buiten, want ook studenten lopen tegen een volle stalling aan. Gevolg: een over en overvolle stalling. Waar geen fiets meer bij kan.
En de andere inwoners van Delft, de niet-studenten, hebben een probleem. Want het weekend is de stalling niet beschikbaar. Als je wat verder van het station woont, minder goed ter been bent, of gewoon haast hebt: helaas! Mag je naar de Delfthopper. Die dus een halfuur van te voren moet worden aangevraagd.

Voor wie is de stationsfietsenstalling? De vraag wordt steeds klemmender voor inwoners van Delft. Voor de TU? Het lijkt er wel op in het weekend als er totaal geen plek meer is. En de TU groeit enthousiast verder, goede buren noemen ze dat... Maar de TU geeft niet thuis voor het fietsparkeerprobleem dat deze groei met zich meebrengt. Betekent duurzame mobiliteit straks voor veel Delftenaren geen mobiliteit? Kan de TU niet gevraagd worden een extra fietsenstalling te faciliteren? Kan een deel van de stalling gereserveerd worden voor inwoners die niet het hele weekend de stalling gebruiken omdat wordt afgereisd naar het ouderlijk huis? En hoe faciliteren we daarbij mensen die slecht ter been zijn?

geplaatst op 01 juli 2019

Reacties

Door simon huiberts (niet gecontroleerd) op
Ben het helemaal met artikel eens. Ik vind het overigens vreemd dat zonder slag of stoot de TU opeens doorgroeit naar 29.000 terwijl publiekelijk was uitgepsroken dat men bij doorgroei boven 25000 mee zou helpen met doorverwijzen en/of bij het opzetten van een 2e campus elders. Wat zijn die woorden waard? Die volle parkeerplaatsen kan m.i. makkelijk iets aan gedaan worden door de maximum parkeertijd te beperken tot bijvoorbeeld 8 dagen