Alternatief voor stadbus

In 2017 eindigt de concessie van Connexion. Dit geeft de mogelijkheid bestaande busroutes aan te passen. Daarom gaan er stemmen op om bus 61 niet meer door de binnenstad te laten rijden. De werkgroep Oud en Jong van BBN heeft het advies gegeven de buslijn te laten bestaan en de huidige grote bussen te vervangen door kleinere milieuvriendelijkere bussen. Dit om de mobiliteit van ouderen en minder validen veilig te stellen.

In de stad Groningen is inmiddels het besluit genomen om de bus te laten verdwijnen uit het centrum. Daarbij heeft men wel speciaal aandacht voor ouderen en minder validen:

“Het stadsbestuur belooft niettemin dat de binnenstad toegankelijk blijft voor iedereen. Daarom worden alternatieve vervoerswijzen onderzocht voor mensen die niet vanaf de Diepenring willen of kunnen lopen. Gedacht wordt aan een kleine pendelbus, een treintje of een 'Snap-cab', een elektrisch aangedreven golfkarretje. “ 

Dit lijkt ons ook een goed idee voor Delft. Dit kan dan ook gelijk een goede oplossing zijn voor touringcartoeristen die vanaf hun uitstapplek op de Koepoortplaats niet naar de binnenstad willen of kunnen lopen.

Klik hier voor het hele artikel uit de Volkskrant.

 

geplaatst op 09 maart 2016

Reacties

Door Lidia van Albada (niet gecontroleerd) op
helemaal eens met jullie advies om de grote bussen te vervangen door kleine busjes! er zit bijna nooit iemand in en die grote bussen zijn erg gevaarlijk voor fietser en voetgangers!

Door simon huiberts (niet gecontroleerd) op
het zou heel fijn zijn als die 'vrachtwagens' uit het binnenstadsbeeld verdwijnen. Vriendelijke op maat gesneden pendelalternatieven zijn er genoeg. In Schiedam laten ze momenteel ook onderzoek doen (door Mobycom) om dezelfde reden. Misschien is iets te combineren?